تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع» افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت پذیرش زائران مددجو در خراسان رضوی به کجا می‌روم آخر؟ بررسی فضیلت امیرالمؤمنین(ع) در حدیث ردالشمس برگزاری نشست تخصصی «وعده صادق» در مشهد مقدس دومین نشست کارگروه ملی امام‌رضا(ع) در مشهد برگزار شد درباره بانویی نیکوکار که بانی روشنایی حرم مطهر رضوی شد شکر نعمت همجواری با امام رئوف (ع) بازخوانی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)| نامه‌ای از مسافر مشهد به مسافر ری ارائه خدمات «آب‌رسانی» در پهنه سیستان توسط خادمیاران رضوی و با هدف کمک به مدیریت کم‌آبی جزئیات برنامه‌های قرآنی روزانه حرم‌مطهررضوی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) «چشمه‌های معارف رضوی»؛ روایتی از مهم‌ترین احادیث امام رضا(ع) کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شب شهادت حمزه سیدالشهدا(ع) چند هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی داریم؟
سرخط خبرها

سیاست در خدمت دیانت

  • کد خبر: ۱۷۷۶۳۵
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
سیاست در خدمت دیانت
علت اصرار اهل بیت علیهم السلام بر تشکیل حکومت اسلامی مبتنی  بر تعالیم نبوی و علوی این است که در سایه حکومت صالحه، می‌توان به هدف نهایی دین که جاری و ساری کردن توحید و یکتاپرستی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است، دست یافت.

تشکیل حکومت اسلامی توسط امام معصوم یا فقیه عادل، هدف میانی اسلام است و در سایه این هدف است که بسیاری از اهداف و مقاصد شریعت همچون عدالت و سعادت به دست می‌آید؛ ازاین رو این هدف در تحلیل مبارزات سیاسی اهل بیت علیهم السلام نقشی کلیدی دارد و همواره تلاش اهل بیت علیهم السلام برای به دست گرفتن حکومت و برپایی حکومتی بر اساس قواعد و احکام اسلام بوده است.

علت اصرار اهل بیت علیهم السلام بر تشکیل حکومت اسلامی مبتنی  بر تعالیم نبوی و علوی این است که در سایه حکومت صالحه، می‌توان به هدف نهایی دین که جاری و ساری کردن توحید و یکتاپرستی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است، دست یافت.

ممکن است عده‌ای گمان کنند تلاش برای ترویج توحید از راه‌های دیگری نیز قابل دستیابی است، ولی آن توحیدی که مدنظر اهل بیت علیهم السلام است که همه سطوح و ابعاد زندگی انسان را فرامی گیرد، جز از طریق تشکیل حکومت اسلامی به دست امام معصوم یا فقیه عادل (در دوران غیبت) به دست نمی‌آید.

امام حسین (ع) در فراز پایانی خطبه شان در سرزمین مِنا که دو سال پیش از قیام ایراد شده، این راهبرد را در کلماتی درخشان بازگو می‌کنند که سرلوحه همه مجاهدان راه خدا قرار گرفته است: «بارخدایا! تو خود می‌دانی که آنچه از سوی ما اظهار و انجام می‌شود، نه برای رقابت در کسب قدرت و به دست آوردن پست و مقام است و نه به انگیزه دستیابی به ثروت و دارایی این دنیا؛ بلکه هدف ما این است که اصول و ارزش‌های دین تو را ارائه دهیم و در شهر‌های تو اصلاح پدید آوریم تا بندگان ستمدیده ات به امنیت برسند و حقوقشان تأمین شود و به قوانین و احکامی که مقرر داشته ای، جامه عمل پوشانده شود.»

این راهبرد از دوران امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن (ع) و از ایشان به امام حسین (ع) منتقل شد و بعد از ایشان نیز سایر ائمه اطهار علیهم السلام همین راهبرد را در همه مبارزات سیاسی اجتماعی خودشان اتخاذ کردند. این راهبرد طلایی، سندی روشن برای فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و مبارزات انقلابی شیعیان است و سنگ محکی است برای همه کسانی که در این راه قدم می‌گذارند. چه آنکه در اسلام، سیاست در خدمت دیانت است و قدرت در برابر توحید متواضع است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->